Menu
Menigte mensen

Emoties en ondersteuningsbehoeften tijdens het vaccinatie-besluitvormingsproces van ouders van jonge kinderen

Jaaronderzoek naar emoties en ondersteuningsbehoeften tijdens het vaccinatie-besluitvormingsproces van ouders van jonge kinderen.

Samenvatting

Ondanks de beschikbaarheid van veilige vaccins en het wetenschappelijk bewijs van hun effectiviteit, is er een daling van de vaccinatiegraad, onder andere door vaccinatietwijfel. Vaccinatietwijfel wordt beschouwd als één van de grootste bedreigingen van de volksgezondheid wereldwijd (WHO, 2019) en wordt gedefinieerd als een staat van besluiteloosheid die mensen kunnen ervaren bij het nemen van een beslissing over vaccinatie (Bussink-Voorend et al., 2023). Het is daarom van cruciaal belang het vaccinatie-besluitvormingsproces beter te begrijpen. Het is vooralsnog onduidelijk welke rol emoties spelen bij vaccinatiebesluitvorming en welke ondersteuningsbehoeften hierbij een rol spelen. Daarom is het doel van deze studie om de affectieve processen en ondersteuningsbehoeften die een rol spelen bij vaccinatiebesluitvorming in kaart te brengen bij ouders van jonge kinderen, die zowel wel als niet twijfelden tijdens de besluitvorming. Dit onderzoek wordt uitgevoerd middels semi-gestructureerde interviews met ouders van jonge kinderen (3 – 6 maanden) die een beslissing moesten maken over het vaccineren van hun kind. Ouders zijn geworven via consultatiebureaus en een mediaplatform. De interviews worden opgenomen, uitgeschreven en thematisch geanalyseerd met behulp van Atlas.ti.

Doel

  • Het doel van deze studie is de emoties die een rol spelen bij vaccinatiebesluitvorming en de ervaren ondersteuningsbehoefte in kaart te brengen, bij zowel ouders van jonge kinderen die wel als niet twijfelen over hun vaccinatiebesluit.

Periode

2024-2024

Output

  • Presentatie tijdens CAPI congres 30 januari 2025
  • Geplande output: Webinar voor GGD-en in april 2025
  • Geplande output: wetenschappelijke publicatie
  • Geplande output: presentatie tijdens post-academische scholing JGZ april 2025

Overzicht

Auteur: CAPI
Datum: 1 januari 2024
AWPG: AMPHI